Přední brzda versus bojová brzda

4
315
navijáky s přední a bojovou brzdou

Aktualizováno:

Navijáky s přední brzdou a zadní bojovou brzdou jsou na feeder nejoblíbenější. Rybáři se často dohadují, jestli lepší přední nebo zadní brzda. Co je lepší, necháme na jiných. Místo toho si popíšeme výhody obou variant.

Přední brzda

U navijáků s přední brzdou se nastavujete odpor brzdy pomocí matice nahoře na cívce. Toto řešení má několik výhod:

  • konstrukce navijáku je jednodušší než u bojové brzdy, tím pádem teoreticky méně poruchová
  • naviják s přední brzdou je lehčí než stejně velký naviják s bojovou brzdou
  • díky jednoduchosti se přední brzda navijáku snáze obsluhuje
  • umístění přední brzdy na cívce umožňuje současně přibrzďovat cívku rukou a nastavovat brzdu do optimální polohy

Bojová brzda

Bojová brzda je vylepšení klasické zadní brzdy. Zadní brzda se nastavuje maticí umístěnou zespoda na navijáku. Bojová brzda je přídavná páčka umístěná nad normální zadní brzdou. Páčka bojové brzdy slouží k prudkému uvolnění nebo utažení brzdy. U klasické brzdy trvá několik otáček brzdou než dostatečně uvolníte plně utaženou cívku. U bojové brzdy stačí pootočení páčky o necelých 90°.

Hlavní a nespornou výhodu by ocenil každý, kdo nestihl včas povolit klasickou brzdu při prudkém záběru nebo výpadu kapra a přišel díky tomu o rybu. Mě se to povedlo několikrát. Zasekl jsem, rozjetá ryba mi bleskurychle narovnala prut v rukou a utrhla se než jsem se vzpamatoval.

Jasně dá se to většinou řešit pečlivým nastavením přední brzdy, tak aby vás ryba nepřekvapila. Bojová brzda vám však umožní snadno napravit chybu a nepřijít o rybu. Tady jsou všechny hlavní výhody navijáků s bojovou brzdou:

  • umožňuje rychle povolit cívku při prudkých záběrech a výpadech ryb
  • není potřeba se tolik soustředit na optimální nastavení brzdy při záběru
  • možnost rychle uvolnit cívku oceníte i při manipulaci s prutem na břehu
  • cívka se dá sundat z navijáku mnohem rychleji než u navijáku s přední brzdou

Vyzkoušejte která vám sedne

Jak je vidět, obojí má svoje výhody. Záleží na každém, jaký typ brzdy mu vyhovuje. Pokud se nemůžete rozhodnout, doporučuju vyzkoušet přední  i bojovou brzdu. Ale pozor nezkoušejte  obě brzdy najednou, na každém prutu jinou. Garantuju vám, že tímto stylem nebudete při zdolávání vědět která bije. Ideálně si nechte na zkoušku jedné brzdy alespoň sezonu na obou prutech.

Nebo už máte ve volbě brzdy jasno? Pochlubte se v komentářích.

Ohodnoťte článek: 1 hvězdička2 hvězdičky3 hvězdičky4 hvězdičky5 hvězdiček (3 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Loading...
Inzerce

4 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den. Jak poznat zátěž krmítka na špičku, když nejsou značené? Mám fídder MH90 a 3 špičky díky za radu

PŘIDAT KOMETNÁŘ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno