Domů Blog

Video: zdolávání lína s pickerovým prutem

lín na pickerový prut

Zdolávání třičtvrtěkilového lína s pickerovým prutem.

Prut: Trabucco Selektor XS Winklepicker 300 L 35g

Co se děje pod vodou kolem nástrahy?

Co se děje kolem nástrahy

Věčná otázka, kterou si pokládá snad většina nás, tichých bláznů. Nejčastěji si tuhle otázku klademe, když nám nic nebere. Namíchal jsem dobré krmení? Nepoužil jsem moc velkou nástrahu? Trefil jsem se do chuti ryb, počasí, správného místa, proudu? A jsou na místě, kam nahazuju vůbec ryby? Dnes už však díky pokročilé technice nemusí tyhle otázky zůstat bez odpovědí.

Vyzkoušel jsem malou podvodní nahazovací kameru, abych se pokusil zjistit odpověď na tuto základní otázku. V následujících videích si můžete prohlédnout podvodní záběry z okolí nástrahy. Je to taková exkurze pod hladinu.

Záměrně jsem vybral tři rozdílné druhy vod, abych si udělal obrázek mimo jiné i o tom, jak vlastně nástrahu ryby vnímají, jestli ji vůbec vidí, cítí, či jak se k ní chovají. Podívejte se tedy, jak to vypadá pod hladinou pískovny s čistou vodou, zarostlého slepého labského ramene a přímo v Labi v jeho hlavním korytě.

Pískovna

Pískovny jsou zpravidla charakteristické svou čistou vodou a dobrou viditelností pod hladinou. Na záběrech můžete vidět, že jsem se poměrně šťastně trefil do místa, kde ryby byly a prakticky ihned se o mou nástrahu začaly zajímat.

Použil jsem takový “polo bobkařský” způsob lovu, kdy jsem mezi kameru a nástrahu ještě přidal krmítko obalené krmením. Chtěl jsem zachytit, jestli se ryby budou zajímat nejdřív o jemné krmení a teprve potom o nástrahu.

Na záběrech je vidět, že kapři vlastně nerozliší, jde-li o nástrahu nebo krmítko. Jsou hladoví a pasou po všem, co zrovna spadne do vody. Všimněte si také, že i přes poměrně čistou vodu v pískovně a prvotní dobrou viditelnost na dně, jakmile kapři připlavou k nástraze, spustí okolo kamery takový tanec, že zvířený písek ze dna prakticky zakryje výhled.

Slepé říční rameno

Dalo se předpokládat, že na rozdíl od pískovny bude viditelnost pod hladinou slepého ramene horší. Na záběrech je vidět, že viditelnost je skutečně, pro mě až překvapivě, špatná. Nástraha ležící přibližně 30 až 50 cm od kamery není prakticky vidět.

V takovém prostředí tedy patrně hrají hlavní roli jiné rybí smysly než zrak. Život pod hladinou ukazuje sice ne tak čilý, ale přeci jen ruch převážně malých rybek, cejnků, plotic. Je vidět jak ryby zřejmě po čichu k nástraze připlouvají, víří kal ze dna a zkoušejí do nástrahy zobnout.

Řeka

Pro záběry z řeky jsem změnil montáž a krmítko přivázal až za kameru s cílem soustředit se na nástrahu a aktivity kolem ní. Záměrně jsem zvolil polo plovoucí nástrahu větší velikosti ve výrazných barvách, abych si ověřil reakce ryb a velikost ryb, které se o nástrahu pokusí.

Vzhledem k proudu řeky odpadl problém se zvířeným kalem ze dna a záběry jsou znatelně čistší. Okolo nástrahy je opět prakticky hned po nahození viditelná aktivita nejprve okounů, kteří připlavou na výzvědy, pak cejnků a plotic.

Cejni se vždy malou tlamkou pokusí hltnout menší plovoucí kuličku nástrahy, ale jakmile zjistí, že je nad jejich síly, nástrahu pouští. Na feederovém prutu je taková aktivita zpravidla vidět v podobě lehkého chvění špičky bez znatelného záběru.

Závěr

Exkurze pod hladinu mi leccos ukázala. Překvapením pro mě byla viditelnost. V jak slabých světelných podmínkách se ryby dokáží okolo nástrahy orientovat.

Zajímavým zjištěním pro mě bylo i to jak si ryby s nástrahou hrají. Nasají, vyplivnou a to i několikrát. Rybář musí mít tedy jemné náčiní a správně odhadnout i malé zachvění špičky, aby proměnil záběr.

Podvodní záběry jsou zajímavým materiálem, ale nečekejte od nich nějaký univerzální recept na úspěch. Každý den u vody je jiný a stoprocentní odpověď na otázku zda aktivita kolem nástrahy povede zrovna dnes k úspěchu nám žádná technická vychytávka nemůže dát.

Report z prvního kola 2. ligy LRU feeder

první závod druhé ligy

Pořádání 1.kola 2.ligy A se ujal Míra Radil a spol z Kolínska. Labe je zde široké 50 až 60 metrů a hloubka 4 – 6 metrů. Vzhledem k nedostatku vody (a to celorepublikově) to moc neteklo a přes takovou hloubku se daly udržet 40 gramová krmítka.

Náš tým se letos postavil na pomyslnou startovní čáru pod názvem Feeder team MO Brandýs nad Labem – Stará Boleslav v novém složení Petr Kabát, Martin Komora, Rostislav Nerad.

Nejsme žádní mladíci, ale umíme si to také pořádně užít. Náš cíl není zrovna malý, ale na druhou stranu není malých cílů, a tak proč nepostoupit do první ligy!! Takže první zkouškou byl Týnec nad Labem.

Rosťa neměl kvůli práci moc času, tak mapování trati a tréninky zbyly na nás, za vydatné pomoci Romana Srba. Počasí je již delší dobu velmi teplé, teploty kolem 26 stupňů, a navíc kvetou topoly.

Měli jsme štěstí, že v týdnu před závodem přišli dvě dešťové bouřky a většina chmýří šla ke dnu. Ale rybám to ve žravosti moc nepomohlo. Při tréninku se daly nachytat krásné ryby, ale o závodě to bude úplně jinak. Páteční trénink před závodem to jen potvrdil.

V sobotu jsme losovali někde ke konci a los k nám byl přívětivý. Rosťa C11, Petr A1 a já B2. Závod začal velmi velmi vlažně. Jak jsme čekali, několik ryb v první hodině a potom to na mnoha místech ustalo.

Podle zpráv na tom v polovině závodu kluci nebyli špatně a mně se vedlo dost dobře. Bohužel hodinku před koncem byl najednou konec a zřejmě si mi tam sedli sumci a já si s tím nedokázal poradit. Již jsem neudělal ani rybu a při vážení z toho byla jen, ale i tak pěkná 4. Rosťa vybojoval 5 a Petr na fořtu 2. Takže po prvním křestu z toho bylo průběžné první místo.

Odpoledne za mnou přijela Dášenka se Sagarem a navečer dorazil Luděk Leibl. Oba slavili narozeniny a tak se večer zaplnil stůl chlebíčky, jednohubkami a domácím uzeným. Do půl noci slavila moje Dášenka a po půlnoci kamarád Lůďa.

Ale na to už moc sil nezbývalo, protože mně nebylo vůbec dobře a navíc jsme se všechny týmy dohodly na posunutí závodu. Losování tedy proběhalo v 6.00 hodin. Všem to doporučuji, protože v těchto vedrech to byl super nápad.

V neděli nám na rozdíl od soboty los vůbec nepřál. Petr C3, Rosťa B2 a já A11. Hned po vylosování na mě šli mrákoty. No, ale co se dá dělat? Zkusit udělat alespoň slušný výsledek do týmu. Začátek byl opět slušný, ale tentokrát záběry ustaly již po dvou hodinách.

Sousedovi Kamilovi Fejfarovi také. V té chvíli začnete pochybovat o krmení, o montáži snad i o sobě. Zkusil jsem úplně vše dole 9 a 20 háček a vůbec nic. Na zakrmeném místě se ryba ukazovala, ale nedokázal jsem udělat záběr.

A potom během 15 minut přišli snad čtyři rány od sumce. A bylo vše jasné – už jsou zase tady !!! To vše trvalo přes hodinu. Namotal jsem hnojáky a uvidíme. Přišel záběr a po deseti minutách byl venku sumec přes 80 cm. Bohužel tam nebyl sám a záběry nepřicházely.

Po další půlhodince se špička ohnula a na světlo se podíval další sumík kolem 70 cm. Potom teprve začaly chodit záběry od cejnů, ale to již bylo pozdě, protože do konce zbývalo necelých 30 minut.

Váha mi ukázala necelých 11 kilo a byla z toho úžasná 3. Snad poprvé jsem si povyskočil, protože jsem z té A11 udělal nakonec luxusní umístění. Rosťa za poslední dvě hodinky naopak zabodoval a udělal také nádhernou 3.

Petr se vytrápil na C3 a přivezl 11. Počkáme, jak dopadne sčítání. Nakonec tým Kefas zachytal excelentně 1,2 a 12. Byla z toho shoda bodů, ale protože měli větší váhu, tak nás odsunuli na druhou příčku. Ale i tak to byl pro nás výborný závod a krásná odrazová pozice do zbytku sezóny.

1.kolo A – Týnec nad Labem, revír Labe 25 – 411057 (26.-27.5.)

Ranní dvouhodinka s kapry

Pěkná zdravá ryba

Tady je report z poslední krátké vycházky. Na chytání jsem měl jen dvě hodinky ráno před prací. Když ryby spolupracují, tak se dá s feederem dobře pobavit i za takovou krátkou chvíli.

Při těchto kratších vycházkách je potřeba chytat co nejjednodušeji. Není čas na žádné složitosti nebo experimenty. Popíšu vám, jak takový styl lovu může vypadat v praxi.

Lokalizace ryb

Při krátkých vycházkách je základem najít správné místo, kde jsou ryby. Pokud se do ryb netrefíte, nejspíš si moc nezachytáte, nebo až ke konci. Takových vycházek mám za sebou taky víc než dost.

Dnes bylo hledání výrazně jednodušší. Od včerejšího večera foukalo a dělaly se vlny. Takže jsem vybral místo v rohu rybníka na návětrné straně a chytal jsem asi 20 m od břehu.

Krmení, nástrahy

Na krátké vycházky používám obvykle kvalitnějšího krmení. Vybírám vždycky některé z osvědčených značek. Za krátkou dobu moc krmení nespotřebuji, takže se vyplatí nešetřit. Cílová ryba dnes byla kapr, takže jsem zvolili hrubé kaprové krmení světlé barvy.

Dnes jsem spotřeboval za dvě hodiny necelý litr krmení a plechovku kukuřice. Kukuřici nepřidávám přímo do krmení, ale mám ji bokem v krabičce. Nejprve nahrnu do krmítka kukuřici a následně to zavíčkuji krmením.

Na úvod jsem zakrmil třemi většími krmítky s kukuřicí. Potom jsem dal menší krmítko a začal jsem chytat. Kukuřici jsem přidával do krmení celou dobu. Pokud nepřišel záběr, přehazoval jsem po pěti minutách. Na háček jsem dával jedno zrnko kukuřice.

Vybavení, montáž

Na tento aktivní styl lovu stačí bohatě chytat s jedním prutem. Chytal jsem na Korum Feeder 3,3m 45g. Záměrně jsem zvolil měkčí prut kvůli jemnější koncové montáži.

Použil jsem klasickou průběžnou montáž s 30g krmítkem. Návazec o délce 25 cm z vlasce 0,14 mm byl zakončený háčkem Owner Pin Hook vel. 12.

Závěr

Povedlo se mi chytit několik kapříků okolo 40 cm. Ryby byly hodně aktivní, možná i díky větru a vlnám. Přišel jsem o tři ryby, jedna větší mi ohnula háček.

2. mistrovství světa kluNáš týmbů ve feederu Bělorusko 2018

V Bělorusku právě probíhá mistrovství světa klubů v lovu na feeder. Mezi 22 tými z celého světa je i náš český tým Preston Feeder Team MRK.cz – Český rybářský svaz. Aktuálně probíhá trénink a závod bude ve dnech 2. a 3. června.

Náš tým je ve složení: Martin Maťák (kapitán), Radek Černý, Radek Pečta, Jakub Šabata, Antonín Kunst a František Filák. Držíme klukům palce, aby dobře natrénovali a závod jim vyšel podle jejich představ.

Než vypukne hlavní závod, můžete si přečíst pár zajímavostí o mistrovství.

Základní fakta

Datum konání: 28.5.-3.6.
Týmy: na mistrovství je 22 týmů z těchto států: Česko, Slovensko, Srbsko, Polsko, Belgie, Jihoafrická republika, Bulharsko, Anglie, Itálie, Maďarsko, Estonsko, Litva, Rakousko, Rumunsko, Francie, Německo, Rusko, Ukrajina, Nizozemsko, Gruzie, Švédsko a Bělorusko.
Místo konání: mistrovství se koná na veslařském kanálu v olympijském sportovním centru u města Zaslavl v běloruském regionu Minsk – revír na mapě.

Podrobnosti o revíru

Rozloha veslařského kanálu je 86 hektarů, délka je 2500 metrů a šířka 160 metrů. Průměrná hloubka je 3,5 metru, maximální hloubka 6,5 m. Na kanále není žádný proud, je to tedy prakticky stojatá voda, dno je písčito-bahnité. Břehy jsou betonové.

Bude celkem 5 závodních úseků, na jednom břehu budou dva úseky a na druhém tři úseky.

Takto místo konání vypadá na leteckém snímku:

Rybí obsádka

Nejlepší úlovek na tomto revíru během závodu byl na mistrovství Evropy v roce 2015 a bylo to 21 kg za 4 hodiny závodu. Mezi dominantní druhy ryb na tomto revíru patří: plotice, cejn, okoun, ježdík, ouklej. Další druhy ryb: štika candát.

V omezené míře se vyskytují také tyto druhy: kapr, karas, amur, lín, cejnek, hrouzek, hlaváč, okounek červenooký, sumec.

Program mistrovství klubů ve feederu

• 28.5.-1.6. – trénink
  • čtvrtek 31.5. Slavnostní zahájení šampionátu
  • pátek 1.6. – Setkání trenérů (kapitáni družstva), rozvržení závodních sektorů
  • sobota 2.6. – První závodní den, první kolo závodu bude od 10 do 15 hodin. Vyhlášení výsledků v 17 hodin
  • neděle 3.6. – Druhý závodní den, druhé kolo závodu bude probíhat také od 10 do 15 hodin. V 17.00 bude vyhlášení výsledků druhého kola a následovat bude vyhlášení celkových výsledků

Výsledky MS klubů ve feederu

Náš tým Preston Feeder Team MRK.cz – Český rybářský svaz se umístil na pěkném devátém místě z 22 týmů. Skvělá práce! Myslím si že být v top deseti týmech světa je krásný výsledek. Mistrovství vyhrál domácí tým Běloruska, druhé skončilo Německo a třetí tým z Nizozemska.

Oba dva dny bylo důležité na většině míst chytat velké cejny, kteří často přesahovali 2kg váhy, jež se však po závodní trati nacházeli nerovnoměrně a nebylo jednoduché je přimět k záběru.

Napsal na Facebookovém profilu obchodu Sarfix k mistrovství kapitán českého týmu Martin Maťák.

výsledky mistrovství světa klubů
Tabulka s výsledky

Další zdroje informací k mistrovství klubů:

Recenze: Pruty Korum Feeder 3-díl 3,3m 45g a 3,6m 60g

Korum Feeder 3,3m 45 g

Dnešní recenze bude dvojitá. Vyzkoušel jsem hned dvě verze trojdílného feederu od značky Korum. Chtěl jsem pruty na menší stojaté revíry pro lov kaprů, línů, amurů a bílé ryby na kratší a střední vzdálenost. Proto jsem zvolil modely 3,3 m a 45g a 3,6m a 60g.

Co mají společného

Obě verze prutů jsou ve třídílném provedení. Pruty se dodávají se třemi špičkami, jednou uhlíkovou a dvěma laminátovými. Prut má lesklý černý blank. Oceňuji elegantní minimalistický vzhled prutu, kdy na horní části blanku je pouze název značky Korum a na spodní straně jsou techncké parametry prutu.

Rukojeť prutu je tvořená osvědčenou kombinací korku a EVA pěny. Sedlo je s horním šroubením. Rukojeť je zakončená kovovou patkou s logem Korum.

Oba pruty mají příjemnou poloparabolickou akci, která umožňuje přesné náhozy a zároveň jsou příjemné na zdolávání.

Korum feeder 3,3 m 45 g

Prut Korum ve verzi 3,3 m je ideální na lov kaprů na kratší a střední vzdálenosti a to jak na klasický feeder, tak pro lov s method krmítky. Prut bez problému zvládne nához s naplněným 45g method krmítkem. Tuto verzi prutu jsem si oblíbil hlavně při lovu línů a kaprů. V zimě jsem ho s nejjemnější špičkou používal při lovu cejnů.

korum feeder a lín
Verze 3,3m je vhodná i na lov línů

Korum feeder 3,6 m 60 g

Korum Feeder v délce 3,6m do 60 g považuji za naprosto ideální pro běžný rybolov na většině našich stojatých svazových revírech. Prut je dostatečně citlivý pro lov bílé ryby a zároveň je dostatečně silný na zdolání kaprů a větších ryb.

I u tohoto prutu platí, že se nemusíte bát mu pořádně naložit. Středně velký 40g košík zvládne bez problému a 60g method krmítko z něj lítá taky dobře.  Tento prut používám na menších stojatých vodách do 10 hektarů na lov kaprů a amurů ve středních vzdálenostech.

Video: Korum feeder 3,3 m 45 g v akci s kaprem

Závěr

Oba testované Korum pruty jsou velice příjemné pro lov kaprů i dalších našich druhů na stojatých vodách. Pro lov na řekách, velkých revírech a v extrémních podmínkách jsou tyto pruty i ve verzích s vyšší gramáží, případně ve větších délkách. Trojdílné Korum feedery rozhodně stojí za pozornost, pokud hledáte solidní feederové pruty pro rekreační rybolov za rozumnou cenu.

První závod našeho týmu Na Feeder CZ MO Brandýs nad Labem Stará Boleslav

Na Feeder CZ tým

O víkendu 18. a 19. května se chytala středočeská divize spojená s krajským pohárem kam se nám povedlo přihlásit naše družstvo, které vzniklo na prvním feederovém srazu. Původně jsem s Romanem měl jet jako trenér, ale největší ŠÉF rozhodl že budu chytat a on kluky oběhá.

Sraz byl v pátek, kdy je u většiny takových závodů trénink na uzavřené závodní trati. Radek a Peter dorazili už dopoledne a já se zázemím v poledne. Joska měl jako vždy problém s jeho VW (kdepak soudruzi z NSR udělali chybu). Dnes to byla baterka, tak dorazil až po třetí hodině, když už jsme trénovali.

Už při tréninku bylo jasný, že rybě se nebude moc chtít. Jen Radek utrhl dvě velké ryby, za které dostal ode mě slušně vynadáno, tak třetího mrmláka udělal. Tím to skončilo. Zbytek týmu, včetně mě, nechytl rybu.

Večer u karavanu začala válečná porada, co namícháme a jaká bude taktika. Padlo nějaké pivko a i panáček naší zlaté medovinky. Okolo desáté jsme šli všichni chrápat, někdo doslova a řezal to ostošest.

V sobotu byl budíček na 5.30 a v 6 se podávala snídaně – míchaná vajíčka. Pak jsme začali míchat. Pro všechny jsem namíchal černé turbo a grosku, která se mě osvědčila před týdnem na GP. Přitom jsme převázali pruty a zopakovali taktiku a šlo se losovat.

První tahal Radek. Šel na C9 ,což nebyl nejhorší los. Druhej Peter šel na B7 střed, to ještě taky šlo a nejhůře losoval Joska A13 antiforhont. No nemá cenu se nějak dlouho rozepisovat, ryba prostě nešla. Radek nezopakoval páteční trénink a měl čisté zero.

Peter s jedním ježdíkem dělal super 3 a Joska taky zero. Tak byli hoši po prvním dnu 6. s minimální ztrátou na bednu. Příprava na neděli začala už v sobotu večer, kdy jsme navlhčili krmení a převazovali pruty na ráno.

Rozhodli jsme se změnit taktiku, že pojedeme ostřejší krmení, malá krmítka a skoro bez živý. Ráno byl budíček na pátou, klasika snídaně a příprava. No a šli jsme losovat. První losoval Joska a trochu si polepšil A4. Peter šel na B9 a Radek si šáhnul na stejné místo C9. Byl trochu zklamanej z místa, kde včera dělal zero, tak jsme ho trochu podpořili, dali panáčka, aby se uklidnil a šlo se na věc.

Závod probíhal jako v sobotu. Roman běhal, vymýšlel, radil a prd platný. Až po hodině přichází zpráva o Petera mám rybku s popisem na co tak všichni zkouší. Po další hodině hlásí Radek plotičku. Říkám si paráda tak ještě Joska. Ale ten si svůj kalich hořkosti vypil až do dna a zůstal se zerem.

Radkovi ještě před koncem přišel cejnek, tak paráda. Radek nakonec dělal parádní 3. Peter zopakoval výkon a z prostředka vydoloval 4 a Joska bohužel bez ryby 7,5. V neděli kluci skončili 4. Celkově skončili při svém prvním závodu 6., ale s minimální ztrátou na bednu. Tak budeme věřit, že na naší domovské vodě to dáme a výsledek zlepšíme.

Závěrem chci poděkovat Romanovi Srbovi za perfektní břeh a klukům za výdrž při těžkém závodu, kdy sedět 5 hodin na bedně v pařáku a bez záběru je očistec.

Za náš Na Feeder CZ tým Petr Kabát

Fotky z příprav a ze závodu

Proč se při lovu na červy a kukuřici často kroutí návazec

Další ze slíbených tipů z feeder srazu se týká kroucení návazců. Občas se vám může při lovu stát, že se vám najednou začnou kroutit návazce. Vyměníte zkroucený návazec a nový návazec je zachvíli stejně zkroucený.

Je to většinou z toho důvodu, že nástraha na háčku při stahování z vody začne rotovat jako vrtule a kroutí návazec. K tomu nejčastěji dochází při lovu na kukuřici nebo červy. Ale můžou to dělat i jiné nástrahy.

Jak zabránit kroucení návazců

Zkroucené návazce dokáží pěkně znepříjemnit lov. Montáž nefunguje jak má a celá se zamotává. Řešení je přitom jednoduché. Stačí napíchnout stejnou nástrahu jinak, aby nerotovala ve vodě a nekroutila montáž.

Například místo dvou červů, které máte oba chycené za krajíček, navlékněte jednoho červa na ramínko háčku a druhého na krajíček. Zrnko kukuřice můžete také navléknout na ramínko. Obecně při tomto problému platí, že nástrahy by měly být svou větší plochou vodorovně s návazcem.

Pokud je větší plocha nástrahy kolmo k pohybu návazce, funguje při stahování montáže nástraha na háčku jako vrtule. Točí se a tím kroutí návazec.

Jako podpůrné opatření doporučuji přidat do montáže mikroobratlík mezi návazec a kmenový vlasec. Obratlík kroucení částečně pohltí.

Belgická montáž

belgická montáž

Svou oblíbenou variantu belgické montáže nám na feeder srazu ukázal Pavel Sičák. Postup vázání si popíšeme v tomto článku.

Postup navázání

Připravíme si asi 60-80 cm silonu o něco silnějšího, než používáte na kmen. V polovině silon přehneme a navlečeme na něj rychlovýměnný mikroobratlík. Ve spodní polovině u obrtlíku vytvoříme  kroucený návazec. Kroucený návazec zakončíme klasicky uzlem.

Na vlasec nad krouceným návazcem navlečeme karabinku s korálkem, která hladce klouže po vlasci a oba volné konce vlasce na konci svážeme. Tím se karabinka s korálkem dostane do pevného oka, jaké známe u klasické belgické montáže.

Na samotný závěr navážeme na horní konec smyčky obrtlík pro napojení na kmenový vlasec.

belgická montáž
Hotová belgická montáž od Pavla Sičáka

Použití a výhody belgické montáže

Výhoda Pavlovi verze belgické montáže je v tom, že si celou montáž můžete připravit dopředu. Když ji potřebujete použít, stačí ji připevnit ke kmenovému vlasci, přidat návazec a krmítko a můžete chytat.

Tato montáž je skvělá také v tom, že se nemotá při nahazování. Díky tomu, že je krmítko v pevném oku, je montáž citlivá jako průběžná, ale zároveň podporuje samozásek, jako pevná montáž. Pokud použijete dostatečně velký rozdíl mezi průměrem kmenového vlasce a návazce, nehrozí utržení celé montáže.

Recenze: Naviják Daiwa Ninja 4000 A

Naviják Daiwa Ninja 4000 A

Naviják Daiwa Ninja získal mezi rybáři velkou oblibu. Proto jsem se rozhodl, že ho taky vyzkouším při lovu na feeder. Vybral jsem velikost 4000. Naviják jsem důkladně testoval při různých podmínkách a situacích a teď se s vámi podělím o svoje dojmy.

Technické parametry

Daiwa Ninja je naviják se 4 ložisky, která zaručují dostatečně hladký chod. Oproti jiným modelům u tohoto navijáku chybí ložisko v rolničce. Někdo to může vnímat jako nevýhodu. Já jsem s rolničkou žádný problém neměl, točí se naprosto hladce a vlasec nekroutí. To je to podstatné.

Naviják má kovovou cívku a náhradní kovovou cívku. Celkově atraktivní vzhled navijáku dodává odlehčený rotor “Air rotor”. Klička je kovová, sklápí se pomocí šroubku na druhé straně. Univerzální převodový poměr 4,9:1 zajisťuje v kombinaci s velikostí 4000 rychlou práci při stahování krmítek.

Váha navijáku 390 g je odpovídající velikosti a cenové třídě. Ninja má, stejně jako jiné navijáky, nekonečný uzávěr zpětného chodu.

Určení navijáku

Daiwa Ninja ve velikosti 4000 se výborně hodí pro lov s medium pruty. V menších velikostech by byl vhodný na light a pickerové pruty. Kromě feederu by našel uplatnění i při přívlači a plavané. Velikost 4000 je dostatečně veliká i pro univerzální rybařinu a klasickou položenou. Díky citlivé brzdě se hodí pro lov kaprů a jiných větších ryb.

Daiwa Ninja s kaprem
Díky citlivé brzdě je zdolávání kapra zábava

Hodnocení

První, čím naviják zaujme, je pěkný design. Tělo navijáku i rotor působí odlehčeným dojmem. Celkový ráz dotváří  pěkná červenošedá cívka a zajímavě řešená matička brzdy.

Když vezmete naviják poprvé do ruky, zaujme vás rozhodně jeho hladký chod. Hladký chod si naviják zachová i při stahování krmítek a zdolávání ryb. Při stahování těžších krmítek kolem 70g už se naviják začal “zadýchávat”.

Pro občasné použití těžších krmítek se dá bez problému použít, ale pro situace kdy pravidelně chytáte s 60g+ krmítky, bych se poohlédl po nějakém jiném stroji. Brzda je u Ninji velice citlivá a přesná. Daiwa přední brzdy prostě umí a Ninja je další zdařilý důkaz.

Co říci závěrem? Daiwa rozhodně umí i lepší navijáky. Ale v ceně, za kterou se Ninja prodává, seženete jen málo navijáků se srovnatelným chodem a hlavně brzdou. Pěkný design je jen pomyslnou třešničkou na dortu.