Jak vyměnit ložiska v navijáku

Přišlo mi už několik dotazů na rozebírání navijáků. Nejsem zrovna technický typ a své navijáky jsem nikdy nerozdělával. Samotného mě však zajímá, jak to uvnitř navijáku vypadá a funguje a tak jsem se rozhodl k trochu riskantnímu kroku – zkusil jsem rozebrat svůj oblíbený naviják na feeder.

Celý postup mám nafocený, takže tento článek bude taková fotoreportáž o tom, jak jsem při rozebírání navijáku postupoval. Mezi nejčastější důvody pro rozebrání navijáku patří pravidelná údržba a čištění nebo výměna ložiska.

Do těla navijáku se může dostat prach a nečistoty a pokud se naviják pravidelně neudržuje, může dojít k postupnému opotřebení ložisek. Pokud naviják začne při chodu vydávat podivné zvuky nebo jde ztuha, může být problém právě s ložisky. Tomu se dá předejít pravidelným servisem navijáku (čištěním a mazáním).

Pravidelná údržba navijáku by se měla preventivně dělat alespoň jednou za 1-2 roky. Já v tomto ohledu nejdu úplně příkladem. Pro svůj experiment jsem si vybral šest let starý naviják Daiwa s přední brzdou. Tento naviják jsem za celou dobu nijak neservisoval a stále má hladký a bezchybný chod.

V navijáku je podle výrobce 10+1 ložisek. Můžu říct, že tolik ložisek jsem při rozebírání neobjevil. Seznam veškerých součástek je však na přiloženém plánku navijáku, takže se to dá jednoduše ověřit.

Seznam součástek navijáku
Plán se seznamem součástek se na takové akce hodí

Pokud s rozebíráním navijáku nemáte žádnou zkušenost, doporučuji rozebírání a údržbu navijáku nechat na servis. Riskujete poškození navijáku. Pokud je navíc naviják v záruce, můžete o záruku přijít.

Rozebrání navijáku

  1. Pojďme tedy na to.  Na rozehřátí jsem sundal cívku navijáku a odmontoval kličku. Po demontáži obojího se ukázala první ložiska. Pod cívkou na ose navijáku se nachází první drobné ložisko a pod kličkou je také vidět z každé strany jedno ložisko.
    naviják bez cívky
    Cívka je dole,
    Naviják bez kličky a cívky
    Naviják bez kličky a cívky
  2. Rozebírám rolničku, kde se skrývá také ložisko. Stačí povolit šroub v čele rolničky. Ložisko rolničky může být jedno z nejčastější adeptů na výměnu. Pod rolničku se může dostat relativně snadno prach a  nečistoty a ložisko se tím zadře. To, že správně nefunguje ložisko v rolničce poznáte jednoduše podle toho, že se vám začne kroutit vlasec.
    Rozebraná rolnička navijáku
    Rozebraná rolnička navijáku
  3. Z osy navijáku jsem sundal ozubené kolo, ložisko a podložky.
    Z osy navijáku jsem sundal ložisko
  4.  Sundal jsem drát překlapěče a odkryl jsem pružinu překlapěče.
    Sundal jsem překlapěč
    Překlapěč je dole
  5. Matičkou uprostřed fotky jsem demontoval rotor z těla navijáku
  6. Rozebral jsem samotné tělo navijáku – stačilo povolit tři šroubky. Mimo jiné jsem se dostal k dalšímu ložisku.
    rozebrané tělo navijáku
    Rozebrané tělo navijáku
  7. Z horní části osy jsem sundal díl, který zajišťuje přepínání zpětného chodu navijáku. Přidržoval ho plíšek se dvěma šroubky.
    Demontáž navijáku postupuje
    Demontáž navijáku postupuje
  8. Další vrstva u horní strany osy je dole a pod ní vykouklo další kuličkové ložisko.
    zbývá odmontovat posledních pár součástek
    Zbývá odmontovat posledních pár součástek
  9. Poslední součástka, kterou jsem demontoval bylo ozubené kolo, které přenáší pohyb kličky na osu rotoru. Tímto kolem se určují převody navijáku.
    Ozubené kolo navijáku
    Ozubené kolo navijáku, které přenáší pohyb kličky je dole

Tímto končím mé rozebírací dobrodružství. Ještě přikládám pár detailů na střeva rozebraného navijáku.

Jak vybrat správný typ ložisek

Pokud se, stejně jako já, v ložiscích nevyznáte, máte dvě možnosti. Buď vezmete staré ložisko do specializovaného obchodu a požádáte obsluhu, aby vám pomohla najít správný typ ložiska. Nebo si zjistíte potřebné rozměry ložiska a opatříte si ho sami například přes eshop.

Čtěte také:  Značení feederových špiček oz

Požadovaným rozměrům může odpovídat více typů ložisek a ceny mezi jednotlivými modely mohou být propastné. Technickým detailům úplně nerozumí, ale rozhodně u ložisek platí, že rozdíl v ceně znamená také rozdíl v kvalitě a životnosti ložisek. Dražší ložiska jednoduše vydrží déle a mají i hladší chod.

Na druhou stranu je potřeba brát také ohled na cenu navijáku. U levnějších navijáků můžete zjistit, že se vyplatí raději koupit celý nový naviják, než měnit pár ložisek ve starém. Problém navíc nemusí být jen s ložisky, ale také s jejich pouzdry.

Závěr

Hodně se  mi ulevilo, když jsem naviják zase v pořádku poskládal zpátky. Zbyla mi původně jedna součástka, ale nakonec jsem objevil místo, kde chyběla. Naviják po složení zase normálně funguje. Jupí!

Zajímalo mě, jestli bude na součástkách navijáku nějak znát šest let používání. Ale žádného opotřebení jsem si nevšiml. Na vlastní oči jsem se přesvědčil, že můj stařičký naviják má pevnou a odolnou konstrukci a při správném zacházení vydrží zřejmě fungovat ještě opravdu dlouho. Nejslabším místem tak mohou být ložiska, která se však dají vyměnit.

Za technické rady k tomuto článku moc děkuji firmě Korbel ložiska.

Sdílejte článek

1 Hvězdička2 Hvězdičky3 Hvězdičky4 Hvězdičky5 Hvězdiček (2 hlasů, průměr: 4,00 z maxima 5)
Loading...
423 zobrazení

Pavel Drábek

Feeder je moje nejoblíbenější rybolovná technika. Jsem zakladatelem a šéfredaktorem webu nafeeder.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 

shares