Jak funguje volnoběžná brzda navijáku

5
394
naviják Daiwa Regal Z 4000 BR

V tomto článku si popíšeme, co je to volnoběžná brzda na navijáku a jak funguje. Někdy se volnoběžná brzda označuje taky výrazy baitrunner, baitfeeeder, freerunner, freespool, volná cívka, runner atd. Každý výrobce má svoje označení, například Shimano volnoběžnou brzdu označuje jako baitrunner, Omuma jako baitfeeder.

Volnoběžná brzda znamená, že naviják má dva brzdné systémy a páčku, kterou mezi oběma brzdami přepínáte. Volnoběžná brzda se používá tak, že na záběr si jednu brzdu více povolíte, aby při prudším záběru mohla ryba volně odvíjet vlasec z navijáku. Po záběru si přepnete páčkou, nebo otočením kličky na druhou brzdu, kterou máte nastavenou na zdolávání (více utaženou).

Vysvětlení funkce volnoběžné brzdy
Popis jednotlivých částí volnoběžné brzdy

Typy volnoběžné brzdy

Existují dva základní typy volnoběžné brzdy. První typ je zobrazený na obrázku v tomto článku. U tohoto typu je jedna brzda na horní části cívky (přední brzda) a druhá brzda na spodní části navijáku (zadní brzda).

Existuje druhý typ navijáku, který má obě brzdy na spodní části navijáku nad sebou (2x zadní brzda). S tímto typem jsem se setkal pouze u navijáků Shimano. Nevím, jestli je dělá i jiná značka.

Ukázka druhého typu navijáků s dvěma zadními brzdami:

 

Použití volnoběžné brzdy

Volnoběžná brzda je vhodná při způsobech lovu, kdy očekáváte prudké záběry a je potřeba mít více povolenou brzdu při čekání na záběr. Typickým příkladem může být lovu kaprů, amurů nebo parem.

Volnoběžná brzda se používá při běžném lovu na položenou, ale svoje uplatnění najde i ve feederu. Podle mě je spíše vhodná na těžší pojetí feederu, kdy se čeká déle na záběr a dá se očekávat záběr větší ryby. Ani v takových situacích však volnoběžná brzda není nutností. Její použití je otázkou preferencí a vkusu každého rybáře.

Výhody volnoběžné brzdy

Hlavní výhodou volnoběžné brzdy je, že vám tato brzda usnadní nastavování brzdy po každém záběru. Jednoduše si nastavíte dvě polohy brzdy. Jednu na záběr, druhou na zdolávání a mezi těmito dvěma nastaveními přepínáte pomocí páčky.

Volnoběžnou brzdu můžete ocenit také v situaci, dky máte zdolávací brzdu více utaženou a ryba náhle udělá prudký výpad. Přepnutí na povolenou záběrovou brzdu může být v takové situaci rychlá záchrana před ztrátou ryby.

Nevýhody volnoběžné brzdy

Volnoběžná brzda má z mého pohledu jednu hlavní nevýhodu a tou je výrazně vyšší hmotnost navijáku oproti navijákům ve stejné velikosti s jednoduchou brzdou. Dají se najít i nějaké lehčí navijáky, ale jsou to spíše výjimky. Obecně jsou tyto navijáky prostě těžší.

Někdo může vnímat jako nevýhodu volnoběžné brzdy zbytečnou složitost celého systému brzdy a tím větší náchylnost k poruše. To může být částečně pravda. Ale pokud vyberete naviják, který je spolehlivý a dobře vyrobený, tak jednoduše vše funguje jak má a riziko že se něco pokazí je stejně nízké, jako u jiných typů navijáků.

Závěr

Já jsem naviják volnoběžnou brzdou nějakou dobu používal a byl jsem s ním spokojený. Aktuálně dávám přednost jednoduchosti a tak jsem volnoběžnou brzdu vyměnil za navijáky s přední brzdou. Jak se díváte na použití navijáku s volnoběžnou brzdou na feeder? Napište do komentářů.

 

1 hvězdička2 hvězdičky3 hvězdičky4 hvězdičky5 hvězdiček (1 hlasů, průměr: 4,00 z 5)
Loading...
Inzerce

5 KOMENTÁŘE

  1. Já používám na feeder navijáky s volnoběžnou brzdou přijde mi to lepší protože jsou záběry mnohem častější než u klasické kaprařiny tam používám přední brzdy

  2. Jsem sice rybářské miminko, ale při koupi mi prodávající k feederu poradil naviják s volnoběžnou brzdou a musím říct že jsem spokojen. Obzvlášť ve článku zmiňovaná možnost kdy při náhlém výpadu, když mi zabere většinou bojovnější kapr, přehodím na volnější brzdu a neurve mi tak montáž, je dle mého užitečná.

  3. Vyzkoušel jsem ho také, ale přešel jsem opět k navijáku s přední brzdě. Chytám na ně od 7 let a dnes mi je 57 let. Tak asi zvyk je železná košile. Ale vždy jsem vyzkoušel něco nového. Dlouho jsem měl Shakespeary ze zadní brzdou, ale to je již hodně dávno.

    • Ahoj, díky za komentář. Jsme na tom podobně. Taky jsem zkoušel různé brzdy a aktuálně mám všude jen přední. Ale za pár roků to může být zase jinak, uvidíme.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno